Un ull obert davant les estafes
Fer front als enganys que ens arriben per telèfon, Internet o, fins i tot, a casa nostra és fàcil seguint aquestes recomanacions.
Tots patim més freqüentment del que voldríem de trucades inoportunes, visites inesperades i mails no desitjats que intenten vendre’ns algun producte o servei, arrencar-nos una donació solidària o fer-nos participar en algun estudi d’opinió. Però més enllà de les pràctiques comercials legítimes, existeixen nombroses estafes que fan servir el telemàrqueting, Internet i les vendes "a porta freda" per intentar "caçar" víctimes innocents. Les persones grans acostumen a ser un objectiu prioritari per als malfactors i per això us volem oferir alguns consells.
L’auge del mòbil
Els fraus a través d’aquest mitjà se sumen a les ja conegudes estafes de la telefonia fixa. La majoria hem rebut alguna vegada una trucada o missatge d’algun número estrany en què se’ns ofereixen premis i, fins i tot, ofertes laborals a canvi d’enviar un sms o trucar a un determinat número. El que ens ofereixen resulta que no existeix, però en canvi la nostra factura sí que es ressentirà d’haver fet una trucada a un número amb tarifa especial. Una altra modalitat d’estafa es produeix quan un suposat tècnic de la companyia telefònica ens truca per demanar-nos dades personals, incloses dades bancàries, amb qualsevol excusa. Si les facilitéssim, els estafadors podrien suplantar la nostra identitat per aconseguir dades més comprometedores o domiciliar rebuts al nostre compte bancari.
També podria donar-se el cas que el fals tècnic ens sol·licités marcar uns dígits per tal de comprovar el bon funcionament de la terminal. Hem de saber que aquest procediment pot servir per activar uns codis que permetran a l’estafador trucar a càrrec de la víctima.
Cibercriminals
Internet s’ha convertit en els darrers anys en una nova finestra d’oportunitats per als estafadors i cibercriminals. Ara, no només estan en perill les nostres dades i els nostres diners, sinó també la salut del nostre ordinador. En alguns estalvis de pantalla, especialment si ens arriben a través d’un correu que aparentment procedeix d’un amic, podem trobar enllaços a virus i altres programes maliciosos. Un mètode més per aconseguir informació és el d’enviar un mail fent-se passar per una entitat bancària sol·licitant-nos que els contestem per tal de verificar les nostres dades.
Per treure’ns els diners, els ciberdelinqüents també poden anunciar a la xarxa ofertes de viatges o productes inexistents a uns preus realment baixos i sol·licitar realitzar el pagament per avançat mitjançant targeta de crèdit o transferència bancària.
El frau "a porta freda"
El telèfon i Internet poden facilitar les coses, però els estafadors no abandonen el tradicional frau cara a cara. En algunes ocasions, el malfactor es presenta fent-se passar per inspector d’Hisenda o treballador d’algun altre organisme públic. Llavors, intenta convèncer la persona, per exemple, que hi ha la possibilitat de millorar-li la pensió,però que abans és necessari abonar un import per tal de realitzar aquest tràmit.
Així doncs, les estafes ens poden arribar per qualsevol mitjà. Les tècniques es renoven també cada dia i, per tant, el millor consell és ser prudent i fer servir el sentit comú, a més d’estar una mica al dia de les modalitats de frau que van sorgint.
93 380 09 70