Estafes a la gent gran: com reconèixer-les i evitar-les

Abril 5, 2023

Cada vegada hi ha més fraus i estafes dels quals qualsevol de nosaltres pot ser víctima. Els estafadors estan constantment ideant noves maneres d'enganyar-nos i les noves tecnologies, ja que avancen i canvien ràpidament, són les seves grans aliades. Així, a més dels fraus clàssics, cal tenir en compte delictes com el phishing o les estafes per Whatsapp. Malauradament, les persones grans solen ser un dels objectius principals dels estafadors. Amb tot, és fàcil protegir-nos i evitar ser víctimes d’aquests delictes si sabem en què consisteixen.

En aquest article, et presentem alguns consells útils per reconèixer i prevenir les estafes i fraus més comuns.

Què és el phishing, una de les estafes per Internet més habituals

Avui dia, moltes persones grans estan connectades a Internet i utilitzen les xarxes socials, el correu electrònic i altres aplicacions. En aquest sentit, és important tenir molt present que mai hem de compartir informació personal a Internet ni fer clic en enllaços desconeguts. Això evitarà que caiguem en el phishing, una tècnica que fan servir els ciberdelinqüents per robar les nostres dades i usar-les de forma malintencionada. Arribats a aquest punt, molts de vosaltres us estareu preguntant què és el phishing i en què consisteix. Doncs bé, aquest tipus d’estafa digital es basa a enviar correus electrònics o missatges de text que semblen legítims, però estan dissenyats per a obtenir informació personal valuosa, com contrasenyes i números de targeta de crèdit. Aquests correus electrònics o missatges de texts sovint suplanten la identitat d’empreses o organismes públics, com entitats bancàries, companyies de missatgeria o Correus. A través d’un enllaç en el missatge intentaran redirigir-nos a una pàgina web fraudulenta on ens demanaran introduir dades com el número de la targeta de crèdit o el DNI.

Mantenir la privacitat en línia per no caure en el phishing

Els llocs web de phishing solen tenir un aspecte similar als legítims; per exemple, inclouen el logotip o la imatge de marca de l'entitat. Però, d’altra banda, a vegades contenen errors gramaticals o intenten transmetre urgència i por perquè l'usuari realitzi les accions que li demanen i caigui en l’estafa. Així que, si identifiqueu algun d’aquests elements, heu de sospitar que es tracta d’un intent de phishing. També, és important assegurar-se que l’adreça web comença amb "https" i que la pàgina tingui un cadenat de seguretat a la barra d'adreces.

Malgrat aquestes indicacions, si el que voleu és curar-vos en salut, és recomanable no introduir mai cap dada personal en un lloc web al qual hàgiu accedit a través d’un enllaç que heu rebut per email o SMS. En general, cap companyia o organisme públic et sol·licitarà informació personal o sensible a través d'aquests canals.

Saber identificar les estafes telefòniques

Els estafadors també utilitzen les trucades telefòniques per enganyar les persones grans amb la fi, sobretot, d’obtenir informació personal. En concret, igual que amb el phishing, sovint es fan passar per empleats d'empreses o entitats legítimes.

Per exemple, ens poden trucar fent veure que són la nostra operadora de telefonia informant-nos d’una pujada de les tarifes. Després d’aquesta primera trucada, és probable que sentim indignació i tinguem ganes de canviar-nos de companyia. L’estafador aprofitarà per tornar a trucar, aquest cop fent-se passar per una altra operadora que ens ofereix millors condicions. L'objectiu és que s'accepti aquesta suposada oferta i aconseguir les nostres dades personals i de pagament per al nou contracte. Per evitar-ho, hem de saber que les empreses telefòniques mai ens trucaran per informar-nos d’una pujada de preus, sinó que ho faran per altres vies com una comunicació adjunta a una de les factures. D’altra banda, hem de tenir en compte el que hem explicat abans: mai hem de proporcionar les nostres dades per Internet o per telèfon.

A més de les companyies de telefonia, també és possible rebre trucades falses d’altres empreses, com ara una entitat bancària. Els estafadors poden suplantar-ne la identitat i demanar dades personals o bancàries sota una gran varietat d’excuses. Una altra estafa telefònica comuna és la de la trucada perduda. Si veus que has rebut al teu telèfon fix o mòbil una trucada d’un número desconegut o amb un prefix estrany, no tornis la trucada. Probablement, es tracti d’un número internacional o de pagament i ho acabis notant a la factura. De la mateixa manera, si reps una trucada i en contestar ningú respon,  penja immediatament. És possible que l’estafador faci servir el teu número de telèfon per fer alguna subscripció o pagament.

Si et demanen diners, probablement és una estafa

Moltes vegades les persones grans són víctimes d’estafes o fraus en els quals els delinqüents demanen diners fent-se passar per una altra persona. Aquesta és, de fet, una de les estafes per Whatsapp més habituals. Els estafadors s’aprofiten de la nostra bona voluntat fingint ser un familiar, amic o conegut que necessita ajuda financera, sovint per a una emergència.

Per tal de prevenir aquests fraus, és vital no enviar diners a persones que no coneguem personalment. Si algú ens demana diners per telèfon, missatge de Whatsapp o correu electrònic, hem de verificar l’autenticitat de la sol·licitud abans de fer res.

També s’ha d’anar amb molt de compte amb les inversions i les oportunitats de negoci, que poden ser falses. En aquest sentit, els estafadors poden utilitzar tècniques de persuasió, com pressionar la víctima perquè prengui decisions ràpides, o prometre alts rendiments en poc temps. En una situació com aquesta, el millor és investigar i buscar informació sobre l’empresa o l’oportunitat a Internet, així com comentar la situació amb amics o familiars abans de fer cap inversió. No et deixis pressionar per venedors agressius i, sobretot, si sembla massa bo per ser real, probablement es tracta d’una estafa.

Com veieu, hi ha moltes classes de fraus diferents i això que no hem parlat d’altres estafes clàssiques com la falsa revisió del gas, el llum o l’aigua. Conèixer totes les formes de frau i engany que existeixen pot semblar massa difícil i, fins i tot, ens pot atabalar. Però, al final, el que és realment important és tenir presents uns senzills principis generals com les que hem comentat en aquest article: no proporcionar dades personals ni fer cap pagament si no tenim la certesa que el destinatari és de fiar.


Deixa un comentari