El blog del grup mutuam

Compartim coneixements sobre la gent gran i el malalt crònic

Com tramitar la Llei de la Dependència a Catalunya?

Octubre 30, 2024

La Llei de Dependència, o Llei 39/2006, va entrar en vigor el 2007 per respondre a una necessitat social important: oferir més igualtat a les persones amb dificultats per dur a terme les seves activitats diàries amb normalitat. Aquesta llei inclou un conjunt de serveis i ajudes per promoure l’autonomia i la qualitat de vida de les persones dependents, proporcionant l’ajuda necessària en cada cas.

Accedir a aquests recursos pot ser un alleujament significatiu tant per a la persona dependent com per al seu entorn cuidador. Però, com es tramita? Tot i que no és un procés difícil, és essencial conèixer tots els passos i terminis. A continuació, t'expliquem com fer-ho amb els consells de l'Alba Ruiz, treballadora social de Mutuam Manresa, per ajudar-te a aconseguir-ho.

Com funciona la Llei de la Dependència?

La Llei de la Dependència valora el grau de dependència d’una persona mitjançant uns barems, basats en la seva necessitat d'ajuda per dur a terme les activitats bàsiques de la vida diària. Hi ha tres graus de dependència reconeguts per la llei:

  • Grau I o Dependència Moderada
  • Grau II o Dependència Severa
  • Grau III o Gran Dependència

Pots saber més sobre cada grau aquí.

El grau de dependència determinarà el tipus de serveis i prestacions a les que podem tenir accés. A més, la Llei de la Dependència funciona amb un sistema de copagament. Això vol dir que, en funció del grau de dependència de la persona i la seva situació econòmica i social, tindrem accés a un tipus d’ajuda.

El grau de dependència es pot revisar en cas de millora o empitjorament de la situació, i  cal destacar que, tot i que aquesta llei s'associa sovint amb les persones grans, és aplicable a totes les persones dependents, per exemple per raons congènites com l’ELA, o a causa d’una malaltia o accident sobrevingut.

Com tramitar la Llei de la Dependència

Un cop detectada la situació de vulnerabilitat, el primer pas és sol·licitar el reconeixement de la dependència. A continuació, detallem els diferents passos i les claus d’aquest procés.

Recomanació per la sol·licitud: Tot i que la sol·licitud por fer-la qualsevol persona, aconsellem fer el procediment amb el/la treballador/a social de referència, qui podrà acompanyar i vetllar perquè es porti a terme en cas de retards.

Recordem que, de la mateixa manera que tens un metge de capçalera, també tens un treballador social assignat al teu CAP, i un altre a l’ajuntament. T’aconsellem demanar cita amb el teu treballador social del CAP, ja que sol ser més accessible, per a que t’assessori en el procediment.

Treballadora social Llei dependència

1. Requisits per ser beneficiari i documentació

Tan aviat com detectem la situació, hem d’assegurar-nos que complim amb els requisits, i començar a recopilar la documentació necessària.

Requisits:

  • Trobar-se en situació de dependència en algun dels graus establerts.
  • Ser resident al territori espanyol i haver-hi residit durant cinc anys, dels quals dos hauran de ser immediatament anteriors a la data de presentació de la sol·licitud.

Documentació: per sol·licitar la llei de la dependència a Catalunya, és necessari omplir el formulari corresponent i comptar amb la següent documentació:

  • Dades bancàries: document signat i segellat per la teva entitat bancària.
  • Padró històric.
  • Informe de salut original: en el formulari de sol·licitud trobaràs un model que ha de formalitzar el metge del CAP.
  • Encara que no és obligatori, és aconsellable presentar la declaració responsable, emplenada i signada, que apareix amb el formulari de sol·licitud. Aquesta serveix per fer el càlcul de la capacitat econòmica, i adjuntar-la en aquest moment pot agilitzar els tràmits.
  • Reconeixement de discapacitat, en cas que es tingui.
  • Si actues en nom de la persona sol·licitant, has de presentar l'acreditació de la representació legal.

Més informació disponible a aquí.

2. Sol·licitud i valoració

La sol·licitud es pot fer en línia a la web la Generalitat o presencialment, i podem fer-la en nom propi, com a apoderats de la persona dependent, o la pot fer una treballadora social. Si tenim tots els documents, només caldrà presentar-los, o adjuntar i enviar si ho fem en línia, recordant sempre de descarregar el justificant per qualsevol cosa.

Uns mesos després, l’equip de valoració es posa en contacte per acordar un dia i hora per visitar la persona, sempre al seu domicili.

Recomanació per la valoració: que en aquell moment hi hagi una persona de l’entorn cuidador present, ja que les persones tendeixen a veure’s de manera diferent en aquests moments i, poden minvar les seves necessitats reals. Cal presentar la situació amb honestedat i realisme, fent puntualitzacions sobre aquelles àrees en què creiem que hi ha dependència.

Per exemple, pot ser que la persona camini bé i sigui autònoma a casa, però que no surti al carrer perquè no se sent segura i té por. Si cal, podem fer preguntes com: “Què et passa quan has de sortir a comprar?”

3. Resolució

La resolució arriba en forma de carta al domicili al cap d’uns mesos, informant si la resolució és positiva o negativa, i del grau de dependència.

Si la valoració és positiva, hem de posar-nos en contacte amb el treballador/a social de l’equip de dependència del nostre ajuntament. Allà s’elaborarà el Programa d'Atenció Individualitzat (PIA), on es preveuran els serveis i prestacions als quals podem accedir, segons el grau de dependència, la capacitat econòmica, i la disponibilitat de recursos al lloc de residència. La durada màxima del procés d'elaboració del PIA és de tres mesos.

Si la valoració és negativa o creiem que el barem no és el corresponent, pot demanar-se una revisió.

Quan tarda en tramitar-se la Llei de Dependència?

Els tempos per a cada fase són diferents en cada població, depenent de com de congestionats estiguin els serveis socials. En ciutats grans com Barcelona, el temps total pot ser d’un any, mentre que en poblacions petites podrà estar resolta en menys temps. Per a no trobar-nos en situacions d’urgència, és molt ’important és iniciar els tràmits el més aviat possible.

Serveis i recursos que ofereix la Llei de la dependència

La Llei de la Dependència ofereix diferents serveis i ajudes adaptades a les necessitats de les persones en situació de dependència. Entre ells:

  1. Ajuda a domicili: suport a les necessitats diàries, ja sigui en tasques domèstiques, com ara cuinar o la neteja bàsica, o en la cura personal. La quantitat d’hores depèn del grau de dependència.
  2. Teleassistència: ofereix un suport a distància mitjançant la tecnologia per respondre a emergències o situacions d'inseguretat, aïllament o soledat. Pot complementar el servei d’ajuda a domicili.
  3. Centres de dia o nit: tenen l'objectiu de mantenir l’autonomia personal i donar suport a les famílies. Els centres de dia, per exemple, són un espai de socialització i d’estimulació física i cognitiva molt interessant per a persones grans.
  4. Serveis residencials: servei personal i sanitari en centres especialitzats, amb opcions de caràcter permanent o temporal per convalescència o descans dels cuidadors.
  5. Prestacions econòmiques: les ajudes econòmiques de la Llei de la Dependència es divideixen en tres tipus:
  • Prestació econòmica vinculada al servei privat (PEV): s'ofereix quan no hi ha places disponibles per als recursos del sector públic o concertat, i també per a cobrir el Servei d'Atenció a Domicili.

Grup Mutuam disposa de places en residències per a gent gran compatibles amb aquestes ajudes, i Mutuam a casa, la nostra empresa d'Atenció domiciliària, està acreditada per la Generalitat de Catalunya, amb la qual cosa es pot accedir mitjançant aquesta ajuda.

  • Prestació per a cuidadors familiars: compensació sempre que es compleixin certs requisits com les condicions de convivència, habitabilitat i estar donats d'alta a la Seguretat Social.
  • Prestació d’assistència personal: adreçada a persones que necessiten ajuda per activitats com accedir a l’educació o la feina, permetent la contractació d’un assistent personal per fomentar l’autonomia.

Avança't a la situació

La nostra recomanació és no esperar a que la situació sigui crítica per iniciar els tràmits de la Llei de Dependència. El procés pot ser llarg, arribant fins a un any en les poblacions més congestionades. Per això, és important fer la sol·licitud tan bon punt detectem els primers signes de dependència, encara que siguin lleus. D'aquesta manera, encara que la valoració sigui negativa, si en futur la situació empitjora, ja tindreu el procés avançat, perquè és més fàcil i ràpid demanar una revisió que començar de zero.

Tens dubtes? Contacta amb el Servei d’Orientació Social

A Grup Mutuam disposem d’un servei d’ajuda, consulta i suport en relació a qualsevol tema vinculat amb la cura de la gent gran i/o dependent. El nostre equip de professionals especialitzat t’assessorarà i respondrà tots els teus dubtes, per telèfon o presencialment. T’ajudem a trobar, entre els recursos públics i privats, la solució que millor s’adapti a les vostres necessitats.

Truca ara al Servei d’Orientació Social

93 380 09 50

Amb la col·laboració d’Alba Ruiz

Treballadora social

Mutuam Manresa


No items found