Residències gent gran. Serveis sanitaris i d'atenció a la dependència

El blog del grup mutuam

Compartim coneixements sobre la gent gran i el malalt crònic

El colesterol, més enllà dels mites

El nivell de colesterol, juntament amb la hipertensió, el tabaquisme o la diabetis, és un dels factors de risc associats a les malalties cardiovasculars que podem controlar. Tanmateix, el fet que sigui un tema tan popular i al qual recorrin fàcilment els estrategues del màrqueting per vendre’ns els seus productes ha acabat generant una certa confusió sobre la malaltia i alguns mites sobre els aliments. Si bé és cert que hem de vigilar el nostre colesterol, l’alt grau de conscienciació fa que persones saludables arribin a pensar que l’han d’eliminar completament de la seva dieta i això és un error, ja que es tracta d’un greix necessari per, entre d’altres coses, el manteniment de la membrana de les cèl·lules. També hi ha un mite que relaciona obesitat i nivells alts de colesterol, quan no existeix una relació directa.

El greix no és sempre dolent

En fer-nos grans, les nostres artèries tendeixen a perdre elasticitat, per això hem de cuidar més la nostra alimentació. Convé que sapiguem que existeixen dos tipus de colesterol: el que es coneix com a “dolent” o LDL , que quan es troba en excés a la sang es diposita a les parets arterials i pot arribar a derivar en una trombosi, i el que coneixem com a “bo” o HDL, que, de manera molt simplificada, podem dir que neteja els vasos sanguinis.

Els greixos saturats són els més perjudicials i els trobem, sobretot, en la llet sencera, els formatges grassos, la carn vermella, el marisc i els ous. Són també del tot desaconsellables per a les nostres artèries els greixos trans, que es formen amb l’escalfament dels olis vegetals i que contenen els aliments més processats, com la brioxeria; el fast food; sopes i salses preparades; plats congelats (especialment les pizzes); productes precuinats, galetes, berlines, magdalenes, etc.

D’altra banda, els greixos mono i poliinsaturats són més saludables, ja que ens ajuden a eliminar el colesterol “dolent”. Els trobem fonamentalment en l’oli d’oliva verge, però també en els fruits secs, especialment en les nous o ametlles, i en el peix blau. Una dieta equilibrada, adequada per a persones grans i baixa en colesterol, ha de ser rica en fruita, verdura i llegums, i ha de prioritzar el consum de peix al de carn vermella. En tot cas, no cal que esborrem completament cap aliment dels nostres menús. N’hi ha prou amb el fet que, els aliments poc convenients, els prenguem amb menys freqüència o ocasionalment.

Aliments difamats o modificats

  • Ous: malgrat que tinguin colesterol, són una font de nutrients importants i una persona sana en pot consumir dos o tres a la setmana.
  • Llet sencera: és recomanable que quan ens fem grans la substituïm per la semidescremada o descremada si tenim el colesterol alt.
  • Marisc: si bé és cert que té colesterol, les quantitats que se’n solen consumir no són cap amenaça per a la salut.
  • Soja: la seva capacitat per baixar el colesterol depèn de la quantitat de carn i productes lactis que substituïm amb ella. Alhora, el seu àcid omega 3 ajuda a augmentar el colesterol “bo”.
  • All: no és cert que redueixi el colesterol, però en alguns estudis s’ha vist que és un aliment bo per al sistema cardiovascular.
  • Danacol, Benecol i productes similars que contenen fitosterols: malgrat que el màrqueting els hagi colat a moltes neveres amb missatges que diuen que baixen molt el colesterol, en realitat, si el baixen, no és més del 10%.

Avenços en medicaments

Els fàrmacs més habituals per al colesterol es basen en les estatines, ja que són eficaços i segurs i han demostrat tenir pocs efectes secundaris. Tanmateix, cal ser molt més prudent a l’hora d’iniciar el tractament amb persones grans. Actualment, s’estan fent proves amb un nou fàrmac que funciona com si fos un anticòs i que podria resultar molt interessant. De totes maneres, la medicació no pot substituir una dieta equilibrada ni tampoc l’exercici físic, que s’ha demostrat tant o més eficaç per a la salut cardiovascular que la reducció en la ingesta de greixos.

Amb la col·laboració del Dr. Carles Brotons, investigador de l’EAP Sardenya i l’IIB Sant Pau.

 

Deixa un comentari